De afgelopen periode zijn veel bedrijven dankzij de coronacrisis in een digitale spiraal beland. De impact is enorm. Maar ook juist nu wordt onderscheid gemaakt tussen puber content en digitale volwassenheid. Hoe futureproof is jouw onderneming? 

Eigenlijk zou elk bedrijf moeten starten met een digitale content analyse. Dit kan middels een snelle scan. Waar staat het bedrijf op dit moment en waar staat het bedrijf bij het volgende ijkpunt. Dankzij de snelle content scan kan een bedrijf een waardeoordeel krijgen. Hierdoor kun je precies zien welke stappen er genomen moeten worden om uiteindelijk doelen daadwerkelijk te behalen. Dit doen we onder andere ook bij WeCreate Group. Er zijn verschillende modellen samengesteld om klanten te benaderen, waaronder het Golden Circle model van Sinek:

– The Why (Waarom)
– The How (Hoe)
– The What (Wat)

De Golden Circle van Simon Sinek brengt op een eenvoudige manier in kaart met wat, hoe en waarom een bepaalde organisatie of product zich onderscheidt ten opzichte van anderen. Echter is deze methode te abstract voor een digitale business. Zo kijken we stappen verder en ook naar meetbare onderdelen. Waaronder:

– Wat is de klantenreis?
– Wie is je doelgroep?
– Wat is je verhaal?
– Welke content maak je?
– Wat is de boodschap?
– Hoe meet ik mijn onderdelen?
– Via welk kanaal ga ik de verschillende content verspreiden? 

Dit laatste onderdeel is enorm belangrijk. Niet elk kanaal is geschikt voor alle content! Dit kan vooraf worden gemeten via verschillende tools en tijdig worden bijgestuurd. Maar hoe organiseer je dit? 

Sinds de start van de coronacrisis kunnen we steeds vaker het kaf van het koren scheiden. Veel bedrijven schreeuwen om aandacht en proberen onbekende klanten te converteren naar een koper. Althans dat proberen ze met man en macht. Helaas zonder gewenst resultaat.

‘Te veel geld wordt blind in advertentiebudgetten gestopt’.

We kijken niet meer naar de klantenreis, of de klant nieuwsgierig is en hoe hij nog overtuigd moet worden? Te veel geld wordt blind in advertentiebudgetten gestopt. Doodzonde! We richten ons op de massa en verliezen de kracht van doelgerichte contentcreatie. Kortom: ‘we doen vaak maar wat’! 
Weinig bedrijven baseren hun content op een strategie en verkregen data. Hierdoor verlies je voor 95% zekerheid verschillende klanten tijdens de ‘customer journey’ oftewel klantenreis. Zonde van de kostbare tijd, geld en inspanningen. 

Momenteel leven we in een snelle transformerende wereld. WeCreate Group maakt ook gebruik van de verschillende content volwassenheidfases en ziet dat de meeste bedrijven anno 2020 nog in de kinderschoenen staan. Noem het een puber die snel volwassen moet worden. Laat een specialist meteen starten met het maken van een snelle bedrijfsscan. Dat is juist gedurende deze crisis enorm belangrijk. Het uiteindelijke doel is om een digitaal krachtig plan te creëren, op maat natuurlijk, en wat resultaat oplevert en slimme verkopen genereert. Het is belangrijk om als ‘puber organisatie’ zo snel als mogelijk door te groeien naar een volwassen organisatie met de juiste mindset. Wil het bedrijf of organisatie de komende maanden en jaren blijven bestaan en meedoen, maar ook groeien, dan vergt dit de juiste aanpak en strategie. Vanuit WeCreate Group helpen wij verschillende bedrijven bij het opzetten van dit belangrijke plan en het creëren van structuur? Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

door Sander – Creative Director