Tijdens verschillende trainingen horen wij vaak de vraag: hoe krijg je met een klein team en als klein bedrijf een effectieve contentmarketingstrategie en zorg je voor nieuwswaardige content?
Beschouw beperkingen qua omvang en schaal als een voordeel bij contentmarketing, omdat ze je dwingen om te focussen. Om van je kleine team een voordeel te maken, doe je aan contentmarketing van David en Goliath. Concentreer je op jouw voordelen om te slagen met een klein team. Wees moedig en snel en wees controversieel. Kortom: hoe kan David (kleine bedrijven) Goliath (grotere bedrijven) verslaan in contentmarketing?
Om contentmarketing met een klein team te starten, maak je een redactionele missie, bouw je een 1-pagina contentmarketingstrategie op en verkrijgt interne overeenstemming. Om jouw contentmarketingprogramma uit te voeren, moet je een redacteur of content marketeer inhuren, bij voorkeur met een achtergrond in communicatie, content marketing of journalistiek, die kan schrijven, beslissingen kan nemen en snel kan publiceren.
“Een blinde vlek is dat grote bedrijven de neiging hebben om dingen op een grote manier te doen.”
Hoe werkt Goliath?
Grote bedrijven hebben het fantastische voordeel van rijke bronnen: meer mensen, meer geld, een sterker merk. Maar zoals wij ook hebben gehoord lopen grote bedrijven vaak vast, tenzij ze behendig worden geleid.
Alleen al het formaat zorgt voor blinde vlekken. Een blinde vlek is dat grote bedrijven de neiging hebben om dingen op een grote manier te doen. Ze wijzen grote teams en grote budgetten toe, en ze verwachten snel grote resultaten. Grote bedrijven beginnen vaak met contentmarketing door een aantal tactieken in te zetten, omdat ze:
– Sociale media
– E-nieuwsbrieven & blogs
– Persoonlijke evenementen
– Case Studies
– Illustraties
– Videos & foto’s
– Whitepapers
– Massa media
– Online presentaties
– Infographics
– Webinars
– Webcasts
– Onderzoeksrapporten
– Mobiele apps
…en ga zo maar door
Hier komt, zoals al eerder in onze blogs beschreven het begrip focus naar voren. Gooi maar eens 10 ballen in de lucht. Kun jij ze allemaal vangen? Ik durf te wedden dat je er geen enkele vangt. Zeker als contentmarketing zich in de opstart- of ontwikkelingsfase bevindt! De focus en ook het overzicht is weg. Te vroeg te breed gaan leidt ertoe dat mensen over zichzelf struikelen en op de harde manier lessen leren.
Een andere blinde vlek die Goliath heeft, is dat grote organisaties langzaam bewegen. Het voordeel dat David biedt, is snelheid. Kleine organisaties kunnen veel sneller bewegen, wat niet wil zeggen dat ze dat altijd doen.
Marketeers in grote bedrijven moeten alles op de ladder rennen en veel goedkeuringen krijgen. Grote bedrijven ontwerpen processen vaak om risico’s te minimaliseren in plaats van snelheid of marktvoordeel te behalen.
Hoe werkt David?
David daarentegen kan het proces op veel manieren makkelijker versnellen:
– Verkrijg vooraf goedkeuring van berichten met behulp van een 1-pagina berichtenoverzicht.
– Spreek af om het aantal mensen dat goedkeuring moet geven te minimaliseren.
– Geef een chef content officer de bevoegdheid om realtime beslissingen te nemen.
Met die krachten kan een klein team nieuws in realtime samenstellen:
– Bind jouw merk in de nieuwsverhalen.
– Deel brancheverhalen terwijl je jouw merk injecteert.
– Complimenteer klanten met hun nieuws.
– Geef commentaar op de bewegingen van concurrenten.
– Deel nieuws van distributeurs, resellers, agenten of retailers.
Zonder realtime beslissingsbevoegdheid (zelden toegekend aan iemand in een groot bedrijf), is het bijna onmogelijk om content te newsjacken en jouw merk in realtime in verhalen om te zetten. Het team van WeCreate Group kan helpen bij de gehele contentmarketingstrategie.
Om aan de slag te gaan met contentmarketing in een bedrijf met meerdere divisies of productlijnen, moet je een plek zoeken om te beginnen in een greenfield. Een greenfield is een ongerepte markt, een markt waarin nog niet veel marketing is geïnvesteerd. Het kan een nieuwe productlijn zijn, een nieuw verworven bedrijf, een nieuwe geografische markt of een achtergesteld klantsegment.
Als je het kunt vermijden, bouw dan niet je eerste contentmarketingprogramma in een brownfield. Waarom? Wanneer je een brownfield bouwt, kunt je niet zien welke resultaten afkomstig waren van contentmarketing en welke van advertenties of andere marketingactiviteiten. In een brownfield kun je het rendement op investering (ROI) van contentmarketing niet netjes berekenen. Wanneer contentmarketing een van de vele marketingactiviteiten is, in plaats van de enige marketingactiviteit, is het veel moeilijker te zeggen wanneer het werkt.
Om jouw inhoud actueel en nieuw te houden, gebruikt je bijvoorbeeld Google Trends, Nieuws en vergelijkbare tools om nieuws in realtime te volgen. Begin met het cureren van nieuws uit de branche, bedrijven en concurrenten op jouw social media-streams. Schrijf nieuwe blogs of maak vlogs die aansluiten bij actuele nieuwsverhalen. Koppel inhoud aan nieuws via newsjacking. Newsjacking betekent precies zoals het klinkt: je kaapt een nieuws- of trendverhaal om media- en klantaandacht voor jouw merk te krijgen.
Succesvolle newsjacking vereist dat je nieuws in realtime volgt, anticipeert op toekomstige gebeurtenissen, improviseert en een onmiddellijk goedkeuringsproces opzet.
Heb jij hulp nodig? Ons team van WeCreate Group bestaat uit verschillende specialisten met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van marketing, events en technische oplossingen in de Benelux. Met een frisse blik werken onze experts in dit vakgebied aan uitdagende situaties. Met als resultaat: Wij leveren snel, verbluffende en creatieve oplossingen voor het midden- en kleinbedrijf.
Binnen onze kenniseconomie heeft het WeCreate Group team de ervaring, technologie en het vermogen om te innoveren. Samen met ons team van professionals vormen wij de kracht en eenheid achter dit bedrijf. Wij durven te zeggen dat wij de markt als geen ander kennen en graag meedenken over effectieve marketing. Wij tillen graag jouw verhaal naar het hoogste niveau.
Begrippenlijst:
Newsjacking: dit betekent precies zoals het klinkt: je kaapt een nieuws- of trendverhaal om media- en klantaandacht voor jouw merk te krijgen.
Brownfield: daarmee kun je het rendement op investering (ROI) van contentmarketing niet netjes berekenen.
Greenfield: Dit is een ongerepte markt, een markt waarin nog niet veel marketing is geïnvesteerd. Het kan een nieuwe productlijn zijn, een nieuw verworven bedrijf, een nieuwe geografische markt of een achtergesteld klantsegment.